سد لَتیان سدی است بر روی رودخانه جاجرود


عکس های سد لتیان


سد لتیان در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و در لواسانات قرار دارد. این سد بتنی یکی از منابع اصلی تأمین آب تهران می‌باشد که ۳۰ درصد از آب شرب شهر تهران را تأمین می‌نماید.

http://www.bizna.ir/upload/tour/1494342234.jpg
راه رسیدن به این سد از تهران از طریق جاده لشگرک و گردنه قوچک یا بزرگراه تهران-دماوند است. محله هایی از شهر لواسان که در شمال دریاچه سد لتیان قرار گرفته‌اند عبارت‌اند از: سبو بزرگ،کلاک، ناران، گلندوک، جائیج، نجارکلا، ناظم آباد و شورکاب.


http://www.bizna.ir/upload/tour/1448465317.jpg
در جنوب دیواره بتنی دریاچه مجتمع مسکونی کارکنان سد لتیان قرار دارد و در جنوب غربی دریاچه روستای مسکونی غیرمجاز نصرت‌آباد قرار داشت که در دیماه سال ۱۳۹۱ بدستور مقامات قضایی کلا تخریب شد و ساکنان آن که همگی مهاجر و غیر بومی بودند را به ورامین انتقال دادند.

لتیان نام یکی از روستاهای زیر آب رفته لواسان کوچک بود که نزدیک ترین آنها به دیواره سد لتیان محسوب میشُد. ساکنان لتیان پس از فروش اراضی خود به دولت در محله های شهر لواسان ساکن شدند.
http://www.bizna.ir/upload/tour/1483091983.jpg
این سد قبل از انقلاب اسلامی ایران بمانند شهر لواسان که شهر فرحناز نامیده شده بود سد فرحناز نامگذاری شد که مورد اعتراض اهالی لواسان قرار گرفت و در نهایت پس از پیروزی انقلاب مجددا به اسامی سابق بازگردانده شدند.

امروزه این سد به محل اصلی دفع فاضلاب شهر لواسان تبدیل شده است و ویلاسازی های گسترده در حریم بالادست اطراف دریاچه باعث تغییر کاربری این سد شده است.


Share تاريخ: 1393/06/28 مشاهده : 1708

آبشار شوی لرستان

زیباترین آبشار ایران 
شیوند

روستایی معتدل و بهاری در دل سرزمین گرم خوزستان
جنگل ابر

میراث 4000 هزارساله سمنان
غار آبی سهولان

بزرگترین و وسیعترین غار آبی ایران پس از غار "علیصدر"
آبشار گویله، مریوان

آبشاری زیبا در مسیر سقز تا مریوان
چمخاله

منطقه ای ساحلی و زیبا در لنگرود استان گیلان
خانه بهنام

زیباترین خانه تبریز
شهمیزاد-سمنان

بهشت گمشده کویر ایران
جاذبه های فارس

بیستون،تخت جمشید،پاسارگاد