گنبد نمکی دشتی بوشهر

کوه نمکی خورموج ، رودخانه نمکی خورموج


*موقعیت گردشگری گنبد نمکی دشتی: 
گنبد از نظر گردشگری دارای جاذبه‌ها و قابلیت‌های فراوان است که از آن جمله می‌توان به آبشارهای نمکی، غارهای نمکی، چال‌ها و یخچال‌های نمکی، تخت دیو یا دودکش جن، دره گل کلم، چشمه‌های نمکی، نمک شارها و نمک فشان‌ها و سطح زیبا و رنگارنگ گنبد اشاره کرد. 
1- آبشارهای نمکی 
آبشارهای طبیعی که در مسیر طبیعی آب راه‌های گنبد و در کوهپایه‌های پایین دست به اشکال مختلف مختلف و در اندازه‌های متفاوت زیبای خاصی به منطقه بخشیده است و در فصل گرم به واسطه تبخیر زیاد آب، بلورهای نمکی ضخیمی در مسیر آبشارها ایجاد کرده که با لغزش آب بر روی بلورهای نمکی و تابش آفتاب منظره‌ای شگرف و زیبا ایجاد کرده است. 

2- غارهای نمکی 
یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری گنبد وجود غارهای نمکی فراوان که با انحلال رسوبات نمکی و معدن ایجاد شده و در درون غارها بلورهای زیبا به صورت استلاگمیت و استلاکتیت یا همان قندیل با اشکال متفاوت است. 
قندیل‌ها به اشکال متفاوت به قدری زیبا تشکیل که اغلب غارها با استفاده از اشکال همین قندیل‌ها نامگذاری شده‌اند، مثلا در غار انگوری که در درون آن قندیل‌های فراوان به صورت خوشه‌های انگور از سقف و دیواره غار آویزان شده که شما هنگام حضور در این غار گویی به یک تاکستان پربار پا گذاشته‌اید، یا غار شاخه نبات که وجود قندیل‌های سفید و یک دست که به صورت شاخه‌ای از سقف غار آویزان است نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. 
غار سدنمکی یا غار پنجه عقاب نیز به همین صورت است، تعدد غارها به قدری زیاد است که نامگذاری بعضی از غارها را سخت کرده، طول غارها از غارهای کوچک 30 تا 50 متری تا غارهای 300 متری و 500 متری و بزرگ‌ترین آن‌ها تا 1500 متری نیز می‌رسد که به غار پلکانی معروف شده است. 



3- نمک‌چال‌ها و یخچال‌های نمکی 
یخچال‌های نمکی از جاذبه‌های خاص گنبد نمکی دشتی است که در سطح شیب‌دار و حرکت ثقلی توده‌های نمک و در راستای شیب گنبد و به صورت پلکانی تشکیل شده‌اند و در سطح خود با اشکالی زیبا رنگ‌های متحیرانه را به وجود آورده‌اند که چشم‌نوازی می‌کند و به دلیل اینکه به یخچال‌های یخی شبیه بوده‌اند به این نام نامیده شده‌اند. 
نمک‌چالها را نیز باید از جاذبه‌های گنبد نمکی دشتی دانست، چاله‌های بزرگ و کوچکی که در مسیر آب‌های روان و چشمه‌های نمکی ایجاد شده و با تبخیر آب آنها اشکال مختلف نمکی درکف این چاله‌ها چونان الماس می‌درخشند. 

4- تخت دیو یا دودکش جن 
تخت دیو یا دودکش جن نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گنبد نمکی دشتی است که به دلیل اختلاف در میزان فرسایش سنگ‌ها و به صورت ستون‌های کوچک و بزرگی بر روی گنبد خودنمایی می‌کنند که بعضاً به خاطر شکلشان نامگذاری هم شده‌اند مثلاً ستون انگشت خدا یا کلاه به سر را می‌توان از این جمله دانست، ستون‌ها همانند نگهبانانی استوار و همیشگی برای گنبد محسوب می‌شوند. 

5- دره گل کلم 
می‌توان شگفت انگیزترین بخش گنبد را این دره زیبا و منحصر به فرد دانست، دره‌ای که سطح آن یکدست با نمکی که به صورت گل کلم در آمده فرش شده است. 
نمک‌ها به صورت غنچه‌هایی کنار هم باز شده و به صورت کاملاً زیبایی درآمده‌اند،گویی که در آنجا نمک گل کرده و شکوفه داده است. 
وجود چشمه‌های نمکی و روان بودن آب آنها با صدای بسیار ملایم و دیواره‌های زیبا رنگ دره، به دره زیبایی بیشتری می‌بخشد. 




6- چشمه‌های نمکی 
چشمه‌های نمکی که به فراوانی در درون غارها و در سطح دره‌ها به چشم می‌خورد نیز از جاذبه‌های گنبد نمکی دشتی به شمار می‌آیند. این چشمه‌ها بعضاً به صورت نمک فشان نیز در منطقه دیده می‌شوند که نمک را به صورت خمیری فشرده و همراه با آب از درون آنها به بیرون راه می‌یابند و در سطح گنبد به جریان می‌افتد. 
به دلیل بالا بودن درصد نمک در آب که حدود 350 برابر بیشتر از آب دریا است و تبخیر زیاد در کنار چشمه‌های نمکی معمولا نمک شارها به اشکال متفاوت دیده می‌شوند. 

7- سطح زیبا و رنگارنگ گنبد 
مهمترین جاذبه گردشگری گنبد نمکی دشتی ساختار گنبد بوده به طوری که هر رهگذری که در حال عبور از جاده خورموج به سمت کنگان باشد از فاصله دور سفیدی گنبد پوشیده از نمک را می‌بیند و در نظر اول به این فکر می‌کند که کوهی پوشیده از برف را مشاهده می‌کند. 
وجود نمک‌های طعام و صنعتی با رنگ‌های بسیار زیبا که شامل قرمز، سبز، سفید، سیاه، نارنجی، قهوه‌ای و ترکیب این رنگ‌ها در دیواره‌ها و سنگ فرش‌ها و وجود کانی‌های زیاد در منطقه که از جمله آن‌ها می‌توان به وجود مقدار زیاد گوگرد که با رنگ زرد طلایی یا وجود پتاسیم با رنگ نارنجی وآهن با رنگ قرمز و قهوه‌ای و ترکیب این مواد معدنی با هم که می‌توان از پیریت یا همان طلای کاذب(طلای احمق‌ها) که در سطح گنبد به وفور یافت می‌شود واز ترکیب گوگرد با آهن تشکیل می‌شود و دارای جلای فلزی براقی است. 
همچنین وجود بلورهای زیبای سیلیکاته و فسفاته با جلای فلزی و غیر فلزی با تنوع رنگ‌ها پدیده‌ای شگفت انگیز و متحیر کننده‌ای است که شاید در هیچ جا نتوان همانند آن را نظاره کرد. 
گنبد نمکی دشتی در بهمن ماه سال 1386 به عنوان اثر ملی طبیعی ثبت شد اما متاسفانه از آن تاریخ به بعد هیچ اقدامی از طرف مسئولان استان و شهرستان برای حفاظت از گنبد و جذب گردشگر صورت نگرفته و این مسئله در حد یک اسم اثر ملی طبیعی باقی مانده است که همت مسئولان استان و شهرستان را برای بهبود وضع گنبد و جذب گردشگر را می‌طلبد. 
البته لازم به ذکر است که هیئت کوهنوردی شهرستان دشتی با کشف غارهای نمکی در سال86 و پیمایش آن‌ها و مهم‌تر از همه در رأس خبر قرار دادن گنبد تاکنون بیش از صد گروه کوهنوردی از استان‌ها گامی بلند برای معرفی گنبد نمکی دشتی برداشته است که با حمایت مسئولان شهرستان امید به معرفی بهتر و شایسته تر این اثر ملی خدادادی برای عموم مردم و طبیعت گردان می‌رود.



Share تاريخ: 1393/08/11 مشاهده : 888

آبشار شوی لرستان

زیباترین آبشار ایران 
شیوند

روستایی معتدل و بهاری در دل سرزمین گرم خوزستان
جنگل ابر

میراث 4000 هزارساله سمنان
غار آبی سهولان

بزرگترین و وسیعترین غار آبی ایران پس از غار "علیصدر"
آبشار گویله، مریوان

آبشاری زیبا در مسیر سقز تا مریوان
چمخاله

منطقه ای ساحلی و زیبا در لنگرود استان گیلان
خانه بهنام

زیباترین خانه تبریز
شهمیزاد-سمنان

بهشت گمشده کویر ایران
جاذبه های فارس

بیستون،تخت جمشید،پاسارگاد