اکو کمپ متین آباد واقع در جنوب نطنز و جنوب شرقی کاشان

اکو کمپ متین آباد


کمپ متین آباد در 25 کیلومتری جنوب نطنز و 45 کیلومتری جنوب شرقی کاشان در موقعیت جغرافیایی 09 45 33 N و 32 59 51 E قرار دارد.کمپ متین آباد که به همت مهندس اشرف واقفی در ابتدای رملهای بزرگ کویر منطقه پشت ریگ واقع در جنوب دریاچه نمک مسیله (80 کیلومتر) و بیابان بندریگ ونزدیکترین مسیر به قلعه کرشاهی ومسقط الرأس آستان آقاعلی عباس  احداث شده است شامل اماکن  چادر های دایمی در شنها،کمپ شتر سواری با 40 نفر شتر ، رستوران وسوئیت ومزرعه ارگانیک کاملأ طبیعی، یکی از اماکن  زیبای مناطق گردشگری کشور محسوب میگردد . اقامت در کمپ به دو صورت اقامت در سویت های سنتی و چادر امکانپذیر است سوئیت ها هرکدام به متراژ ۲۵ متر مربع است که فضای داخلی آن جهت اسکان ۲ نفر در نظر گرفته شده است. اقامت در چادر به دو سبک سنتی ( رختخواب پیچ ) و امروزی ( تخت ۱نفره) به تعداد ۲سعی شده است تا حتی الامکان شبیه چادرهای عشایر کویری ایران باشد. جنس بدنه چادرها پلی استر پنبه است تا در برابر رطوبت مقاوم باشد که توسط واحد طراحی و اجرای سازمان هلال احمر تولید شده اند. طراحی آنها بگونه ای است که دارای یک پنجره سراسری که ارتفاع درسطح میدان دید مسافران قرار دارد و مسافران می توانند بدون هیچگونه تغییر موقعیت به محیط بیرون اشراف داشته باشند و از طبیعت لذت ببرند. در هر چادر امکان استفاده از برق و روشنایی در شب ٬ با استفاده از انرژی برق محیا شده است. كمپ متین‌آباد به عنوان اولین كمپ طبیعی در ایران براساس گردشگری پایدار و بر مبانی اولیه اكوتوریسم پایدار ایجاد شده است.




هدف از احداث این کمپ فراگیری از طبیعت، تماشای حیات وحش منحصر بفرد منطقه شامل پرندگانی از قبیل زاغ بور، هوبره ، تیهو و چکاوک ، آشنايي با پوشش گياهي کویری و گیاهان زراعی و کشاورزی محلی ، عكاسي از مناظر بدیع ، رصد ستارگان در شب و ماجراجویانه تر از اینها ، شترسواری٬ پیاده روی و دوچرخه سواری در کویر، استفاده از ویژگیهای آب و هوایی بهمراه آرامش موجود در منطقه و مدیتیشن بر روی شنهای کویری بنوعی گردشگری سلامت را برای ما تعریف می کند. تنوع فرهنگی در سنت ها و آداب و رسوم ٬ گردشگری رویدادهای منطقه را به رخ می کشد تا آنجا که به مناسبت های مختلف٬ بهانه ای برای جمع شدن کنار هم داشته باشیمبرداشت محصولات مختلف ( گندم٬ انار و ...) و جشنهای باستانی مانند مهرگان ٬ سده ٬ چهارشنبه سوری و یلدا این بهانه ها را پر رنگ تر می کند.تاسوعا و عاشورا در ابیانه به فاصله 40 کیلومتری ٬ اربعین و چهل و هشتم در جوار مرقد امامزاده آقا علی عباس (ع) به فاصله 5 کیلومتری و قالیشویان در اردهال به فاصله 100 کیلومتری و وجود 32 امامزاده و بقاع مذهبی شهرستان نیز برای اهل زیارت و معنویت جایگاه با اهمیتی را دارند. مکان جغرافیایی متین آباد و قرار گرفتن آن در نزدیکی دو شهر بزرگ کاشان و اصفهان از یکطرف و نزدیکی به طبیعت کویر و کوهستان از طرف دیگر٬ تنوع و گوناگونی سفرهای گردشگری کوتاه مدت را امکان پذیر کرده است.

در این اکو کمپ برای رفاه حال مسافران و گردشگران شتر سواری و دوچرخه سواری از ساعت ۹- ۶ و ۲۰- ۱۶ با توجه به فصل در نظر گرفته شده است  امکانات رصد ستارگان بر روی تراس کاروانسرای اکو کمپ و از ساعت ۲۲به بعد برقرار است.



در حاشیه اکو کمپ متین آباد یک مزرعه ارگانیک دایر گردیده تا طبیعت دوستان را با این روش کشت آشنا نمایند.کشاورزی ارگانیک (آلی) همان کشاورزی سنتی است که ساده ترین راه استفاده از روشهای سنتی و احیاء آن٬ عدم استفاده از کودها و سموم شیمیایی در تولید محصولات اعم از گیاهی و دامی می باشد. کشاورزی ارگانیک با اکولوژی هماهنگ است و باعث تثبیت بافت خاک، حفظ چرخه آب، چرخه کربن، چرخه مواد غذایی و آلودگی کمتر زمین، آب و هوا می گرددموارد ذیل از نتایج استفاده از کشاورزی آلی است: طعم غذاهای ارگانیک بهتر است، محصولات ارگانیک خطر بیماری ها را کمتر می کند،  سبب حفظ منابع آبی می گردد،  باعث ایجاد خاک سالم می شود و به حفظ سلامت جوامع بشری کمک کرده سبب ایجاد کشاورزی پایدار و نهایتا توسعه پایدار می گردد.

موقعیت اکو کمپ متین آباد واقع در جنوب شرقی بیابان بندریگ که از مناطق بکر کویری ایران محسوب میگردد باعث شده که طبیعتگردان در این منطقه بتوانند گونه هایی از پوشش جانوری مناطق کویری و بیابانی ایران را مشاهده کنند. از جمله جانوران موجود در منطقه میتوان به زاغ بور، هوبره، تیهو، چكاوك، روباه شنی، گربه شنی، گرگ، بزمجه بیابانی، جرد، خرگوش و ... اشاره کرد.

از جمله نقاط گردشگری این منطقه میتوان به کوه های یخاب اشاره کرد. صعود به قله یخاب با ارتفاع 1700 متری از سطح دریا و مشاهده مناظر کویر بند ریگ، دشت کرشاهی و دریاچه نمک مسیله بی شک یکی از مهمترین جاذبه های منطقه محسوب میگردد. همچنین تپه های ماسه ای کویر بندریگ در نزدیکی این اکو کمپ قرار دارند که برای طبیعتگردان منطقه جذابی محسوب میشود. دریاچه نمک مسیله در 80 کیلومتری شمال کمپ از دیگر نقاط گردشگری است که دسترسی به آن نیاز به خودروهای دو دیفرانسیل دارد. از آثار باستانی منطقه میتوان به قلعه کرشاهی و قلعه سردار  اشاره کرد که در دامنه های کوه یخاب و در 30 کیلومتری شمال محل کمپ واقع شده اند. همچنین مسیرهای آفرود کرشاهی به سفید آب در پارک ملی کویر و مسیر پشت ریگ به مرنجاب میتوان اشاره کرد که برای علاقمندان به رانندگی آفرود و خارج از جاده از جذابیتهای زیادی برخوردار است.





Share تاريخ: 1393/08/03 مشاهده : 1245

آبشار شوی لرستان

زیباترین آبشار ایران 
شیوند

روستایی معتدل و بهاری در دل سرزمین گرم خوزستان
جنگل ابر

میراث 4000 هزارساله سمنان
غار آبی سهولان

بزرگترین و وسیعترین غار آبی ایران پس از غار "علیصدر"
آبشار گویله، مریوان

آبشاری زیبا در مسیر سقز تا مریوان
چمخاله

منطقه ای ساحلی و زیبا در لنگرود استان گیلان
خانه بهنام

زیباترین خانه تبریز
شهمیزاد-سمنان

بهشت گمشده کویر ایران
جاذبه های فارس

بیستون،تخت جمشید،پاسارگاد