تالاب شادگان تنها زيستگاه اردك كركری در جهان

تالاب شادگان در استان خوزستان


تالاب شادگان (با مساحت 537700 هكتار) يك سيستم زيست محيطي وسيع متشكل از تالابهاي شيرين و شور، به علاوه خليج جزر و مدي خور موسي و جزاير آن است. تالاب در پايين دست حوضه رودخانه جراحي بين شهرهاي شادگان، آبادان و ماهشهر در استان خوزستان قرار داشته و در سمت پائين دست، به خليج فارس مي پيوندد. تالاب شادگان بزرگترين رامسر سايت ايران بوده كه در سال 1975 (1354) به ثبت رسيده  و به عنوان يك تالاب مهم بين المللي شناخته شده، از تنوع زيستي غني اي برخوردار مي باشد. در مطالعات سال 1381 ،17 جامعه اصلي گياهي متشكل از 110 گونه گياهي در محدوده تالاب (شامل جزاير خور موسي)  شناسايي شده اند. همچنين اين تالاب به دليل تنوع جانوري اش از نظر بين المللي بسيار معروف و با اهميت است و تا كنون حدود 311 گونه جانوري در حاشيه اين تالاب شناسائي شده است.دراين تالاب، انواع ماهيان آب شيرين و شور مانند: بنی، ‌شيريد، حمری، شانك، ماهي های پرورشی و پرندگانی چون فلامينگو، حواصيل، لك لك،‌ غاز وحشی، اردك،‌گراز،‌و … زيست می كنند. تنها زيستگاه و محل زاد و ولد اردك كركری در جهان اين تالاب است و پرندگانی چون « گيلانشاه خالدار » و « اكراس آفریقایی » نيز از نمونه های بسيار كميابی هستند كه در اين منطقه يافت می شوند.



از ويژگيهاي مهم و بي نظير تالاب شادگان مي توان به مقياس بزرگ، طبيعي بودن، تنوع زيستگاهي، و نقشي كه در تامين معاش ساكنين محلي ايفا مي نمايد اشاره نمود. سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشيه اين تالاب قرار گرفته و تعدادي روستا نيز در مجاورت آن قرار دارند و دو روستا نيز در داخل اين تالاب قرار گرفته اند. جمعيت شهر شادگان و روستاهاي اطراف از نظر تاريخي براي تامين معاش وابسته به تالاب هستند. بخش عمده جمعيت اين شهرها و روستاها عرب هستند كه به كشت محصولات كشاورزي و خرما و دامداري به عنوان منابع اصلي اشتغال و تامين درآمد مي پردازند.


در بخش آب شیرین تالاب، پوشش گیاهی متنوع و انبوهی رشد یافته که ویژگی خاصی به آن بخشیده و محل بسیار مناسبی برای گذراندن ایام پرندگان مهاجر گردیده است.در قسمت جنـوبی گونه های غالب را علف شور و گیاهان تیره ی گرامینه تشکیل می دهـد و درقسمت شمال جاده آبادان- ماهشهر پوشش گیاهی مطلوب حدود %90-80 و گونه های غالب، جگن و لوئی و گیاهان علفی تیره گرامینه می باشد. بـه طور کـلی پوشش گیـاهی داخل تـالاب از گیـاهان هیگروفیت و مزوفیت دائـمی و فصلی وپوشش گیاهان اراضی حواشی آن به جز نخلستان ها و زمین های زراعی از اجتماعات گیاهان هالوفیت تشکیل شده است.






Share تاريخ: 1393/08/03 مشاهده : 707

آبشار شوی لرستان

زیباترین آبشار ایران 
شیوند

روستایی معتدل و بهاری در دل سرزمین گرم خوزستان
جنگل ابر

میراث 4000 هزارساله سمنان
غار آبی سهولان

بزرگترین و وسیعترین غار آبی ایران پس از غار "علیصدر"
آبشار گویله، مریوان

آبشاری زیبا در مسیر سقز تا مریوان
چمخاله

منطقه ای ساحلی و زیبا در لنگرود استان گیلان
خانه بهنام

زیباترین خانه تبریز
شهمیزاد-سمنان

بهشت گمشده کویر ایران
جاذبه های فارس

بیستون،تخت جمشید،پاسارگاد